België- Frankrijk- België 12 juli t/m 12 augustus 2015

12 juli 2015

zo 12-07: Tegen 12.00 uur vertrokken. Dit keer niet langs de Plevier, want Chantal, Pieter en Jim zijn al op vakantie. Van Hanneke hebben we gister al afscheid genomen. Zij vertrekt ook vandaag met Sjon, maar dan wel naar Java. Bij het recreatieterrein Delftse Hout hadden we al een koffiestop. We hebben allebei last van slaap na de feestjes op vrijdag en zaterdag van Tiny en Paula. Om de beurt het stuur gepakt dus. In België hebben we een leuke camperplek gevonden bij een agrariër in Diksmuide, 't Nesthof(CC).We stonden op een weiland, konijntjes lopen rond de camper en we keken over de maisvelden richting vuurtoren. Op tijd naar bed: uitrusten...

ma 13-07: Vannacht begon het te regenen, dus zijn we lekker blijven liggen en pas tegen 10.30 uur opgestaan...... Weer on line liet zien dat het in België een paar dagen slecht blijft en in Frankrijk wordt het morgen beter, dus wordt het niet geen dagje fietsen in en om Diksmuide, maar vertrekken we. In Frankrijk zijn we naar Grand Fort Philippe gereden. Camperplek Flaque aux Espagnols(CC) is niet heel bijzonder: parkeerplaats voor 8 campers, maar wel met uitzicht over pier en zee. We konden de boot van en naar Engeland zien varen. We zijn nog niet toe aan de 16 boeken die we mee hebben. Eerst lezen we alle ongelezen tijdschriften uit en dat zijn er veel.

di 14-07: Veertien juli betekent in Grand Fort Philippe een brocante door een groot deel van het dorp. Daar hebben we 's morgens mooi over heen gekuierd. Ook hier hebben de mensen erg veel troep op zolder staan. Echte troep: onze meiden zouden het niet willen verkopen. Daarna meteen vertrokken, een koffiestop in de jachthaven van Gravelines en daarna binnendoor naar Tardinghen, La Ferme de l'Horloge(CC). Mooie plek met uitzocht over de zee. De zon probeerde er door te komen, dus de stoeltjes naar buiten en achterover. Later op de middag gaan fietsen en dan merk je pas hoe gauw het landschap hier heuvelachtig is en hoe blij je dan bent met je fiets met iets!! In Wissant nog een cappu gescoord met veel slagroom, maar dat hebben we er ook zeker weer vanaf gefietst.. 's Avonds waren we het er snel over eens dat we dit weer zat zijn. De voorspelling voor morgen is weer regen. We wijzigen het plan, want verder naar het zuiden schijnt de zon.

wo 15-07: De regen heeft maar 1 voordeel: we slapen lekker uit en komen dus tot rust. Ook vandaag werden we pas om 10.00 uur wakker, in de regen dus. Snel vertrokken. We hadden Sotteville op het oog met Criel sur Mer(CC) als tussenstop. Daar aangekomen stond het 3 rijen dik, maar er was net 1 plekje vrij op de 1e rij met vol uitzicht op zee. Handrem aangetrokken en besloten hier te blijven. Het is geen gezellige plek: 40 campers, 3 rijen dik, maar wij staan prachtig. Geen zin om te koken, dus uit eten in Criel, vlakbij de camperplek..

do 16-07: Om 5.00 uur realiseerde ik me dat het op dat moment precies 2 jaar terug was dat ik een telefoontje uit Houhaghe kreeg dat ze mijn moeder gevonden hadden met een gebroken heup. Het begin van het einde en ja, dan slaap je dus niet meteen weer in. Mooi weer vandaag en dus gauw weg uit deze drukte om alsnog naar Sotteville te gaan. Zoveel mogelijk langs de kust gereden door lieflijke dorpjes. We verwachtten eigenlijk dat Sotteville sur Mer(CC) een tussenstop zou zijn, want een camperplek aan zee met 4 plaatsen zo vast vol zijn als wij daar pas 's middags zouden arriveren, We waren dan ook zeer verbaasd dat er zelfs niemand stond. Het is een prachtig stekkie met een schitterend uitzicht. We konden heerlijk buiten zitten en hebben ons na de lunch gewaagd aan de 231 treden tellende trap naar de zee en de krijtrotsen. Indrukwekkend gezicht: de krijtrotsen met daarvoor zo veel grote en kleine stenen in alle soorten en maten. Een hele tijd op een soort pier zitten genieten voor we de 231 treden weer omhoog gingen. Uit het niets werden we later door een paar hele dikke regenspatten en 1 flinke onweersklap naar binnen gedreven, maar al heel gauw konden de stoeltjes weer naar buiten. Inmiddels hadden we ook 2 buren. Al met al een heerlijke dag op een heerlijke stek!

vr 17-07: Gisteravond besloten om hier te blijven en lekker te gaan fietsen. Na de koffie eerst naar Veules les Roses gefietst en daarna door gefietst naar St Valery en Caux. In het centrum een camperplek gezien: verschrikkelijk, 40 plaatsen waarbij je de ramen niet eens open kon doen. Op de terugweg af en toe een spatje regen, maar het viel erg mee. We hadden net de fietsen weer op de camper, toen de regen echt losbarstte. Dus hebben we een lekker wijntje genomen bij een spelletje rummikub. Na 3 spelletjes kwam de regen nog steeds met bakken uit de lucht. We keken elkaar aan en zeiden: we gaan! Om 18.40 uur reden we en om 19.45 uur hebben we op de app( wat is ie toch makkelijk!) camper Vieux Port (CC) gevonden: plek aan de Seine voor 30 campers. Er stond er 1! Hier was het droog en warmer.

za 18-07: Zon!! De Belgische buur vertrok al om 07.30 uur en wij hebben heerlijk rustig aan gedaan. Stoeltjes aan de Seine, koppie koffie, boek uitgelezen, Vieux Port doorgewandeld. Gewoon genieten. 's Middags toch vertrokken. Moesten nodig tanken en lozen. Bij de Aire Municipale(CC) in Cambremer kon dat. Daarna het plaatsje doorgelopen, hebben een heerlijke cappu in oma's kopjes gedronken op het terras van een Salon de Thé en zijn door(terug) gereden naar Repentigny, Ferne de la Vallée au Tanneux(FP). Alweer een leuke plek. Bij Mme een camembert en fles jus de pommes gekocht. De Calvados hebben we aan ons voorbij laten gaan. Nog lekker buiten gezeten, maar 's avonds begon het toch weer te regenen.

zo 19-07: Het  heeft gisteravond en vannacht lang geregend, dus niet fietsen vandaag: we gaan weer zuidelijker. Na een half uurtje rijden hebben we op een schitterende camperplek Aire le Relais du Billot(CC) in l'Oudon(Calvados streek) koffie gedronken. Wat een uitzicht!! Het was droog en het zonnetje leek door te komen, maar we hebben ons toch maar niet laten verleiden om te blijven. Want alles wat er aan regen valt, valt in Normandië en omgeving. We hebben een pel net boven Angers in het hoofd waar we ook veel fietsmogelijkheden hebben. Het is wel 3,5 uur rijden. Via de tolweg 2 uur, dus dit keer maar gekozen voor het laatste. Aire Municipale in Montreuil Juigne(CC) ligt in het gebied Pays de la Loire in de Maine-et-Loire streek. Geen spectaculaire plek, wel met een grasstrook achter de camper waar we heerlijk in slaap gevallen zijn. Het is hier in ieder geval lekker warm en droog. 's Avonds nog een wandeling gemaakt langs de camping verderop en langs de rivier de Mayenne. Onderweg begon het... te regenen. Het is niet te geloven. De regen achtervolgt ons gewoon. Toch was het al snel weer droog. Morgen fietsen!

ma 20-07: Het is lekker warm, wel af en toe een miezerregentje. Na de koffie toch gaan fietsen. Prachtige rit langs de Mayenne richting Angers. Halverwege de rit hebben we het trekpontje genomen naar een klein eilandje Ile de St. Aubin, nadat we eerst verbaasd en bewonderend hadden staan kijken hoe een loeizware trekker met aanhanger boordevol hooibalen naar de overkant werd getrokken. Aande overkant wat gedronken en het eiland rondgefietst: 5 km. Daarna het trekpontje weer genomen en verder gefietst naar Angers. Dat is een grote drukke plaats en eigenlijk hadden we niet veel zin om die vreselijke drukte in te gaan. Dus ook hier hebben we het bij een terrasje gehouden en een boulangerie opgezocht, waar we een heerlijke chocolatine opgepeuzeld hebben voor de winkel op een bankje in de zon. Daarna zelfde weg terug en op een paar spatten na hielden we het droog met af en toe een zonnetje. Een heerlijke fietstocht van ruim 40 km. Gister zag Jan een bever zwemmen in het stroompje achter de camperplek naar de rivier toe en vandaag was hij er weer: leuk. Heerlijke dag!

di 21-07: Als laatste camper vertrokken op weg naar Champ sur Layon, Chateau de la Viaudière(FP) in de Vendée. Het leek ons leuk om eens bij een chateau te staan, maar jammer genoeg klopten de coördinaten weer niet en kwamen we bij een boer, uiteraard zonder camperplek. In de buurt een andere camperplek gezocht en dus op weg naar Chenehutte Treves Cunault, Aire Municipale(CC). Een plek aan de Loire, dus veelbelovend. Nou, dat viel tegen. We vonden het eigenlijk gewoon niks. Je stond op een weiland met alleen maar stro en in de verte lag de Loire. Dus weer op zoek: aan de overkant van de Loire zou ook een mooie plek zijn en dan wel meteen aan de Loire: St Clement des Levées(CC), maar toen we daar aankwamen, bleek het de plek van vorig jaar te zijn die meer bestond, maar verplaatst was naar een parkeerterrein in een woonwijk. We kwamen nu van de andere kant en hadden niets in de gaten gehad. Vorig jaar zijn we uitgeweken naar camping Terre d'Entente in St Martin de la Place en nu dus ook. Het zat ons dus niet mee vandaag, maar we staan op een plekje met volle zicht op de Loire, dus dat maakt dan weer een hoop goed.Voor het eerst in 1,5 week wifi, dus bij-geappt met het thuisfront.

wo 22-07: Het 1e bakkie koffie nog op de camping gedronken, want het is maar 1 uurtje rijden naar de volgende plek: Chateau d'Epiré in Savennieres(FP). Daar aangekomen vonden we het eigenlijk niet zo veel. Een donker, krap parkeerterrein onder de bomen. De eigenaar had lunchpauze, dus we hebben hem niet afgewacht en zijn doorgereden. We waren vandaag beter voorbereid, want we hadden een plan B. En dat was Saint Aubin de Luigné waar 2 domaines zijn + 1 chateau. We zijn beland bij Domaine Cady(FP). Leuke plek en we staan alleen. We blijken vlak boven Champ Sur Layon te staan; de plek van gister. Nou ja, we zien het maar als een uitstapje. Het is behoorlijk warm(eindelijk!) en we hebben dus gewacht met fietsen tot het eind van de middag. Rondgetoerd in de omgeving en met de boer afgesproken dat we morgenochtend om 10 uur(!!) wijn komen proeven.

do 23-07: En zo dronken we om 10.00 uur onze eerste slokjes wijn. Ondanks het vroege uur smaakten ze wel goed en hebben we een paar flessen ingeslagen. Mme wilde ons nog wel meer wijnen laten proeven, maar dat hebben we toch echt aan ons voorbij laten gaan. We hadden de afspraak met Chantal gemaakt dat we om 11.00 uur zouden bellen en zo konden we Leo feliciteren en voor hem zingen. Daarna vertrokken naar Mouzillon, vlak onder Nantes, naar Domaine de la Tucauderie(FP+CC). Onderweg hadden we gebakjes gekocht ter ere van Leo, die we bij aankomst snel hebben opgegeten, want de wijnboer bood ons ook hier een proeverij aan. Maar die kon alleen om 14.00 uur( we arriveerden om 13.40 uur), want hij moest weg. Dus snel het gebak opgegeten(was evengoed heerlijk en zo hadden we een ondergrondje) en op naar de wijn. Daarna eerst maar heerlijk een dutje gedaan in de schaduw. Tucauderie is een mooie plek aan de rand van de wijngaard en dus een heerlijk uitzicht op de wijnranken. We hebben mooi sanitair en we stonden er ook nog weer lekker alleen. De eigenaar van het familiebedrijf(de zoon) is erg aardig, schuchter, verlegen en doet ontzettend zijn best om Engels te spreken. Toen het aan het eind van de middag minder warm werd, hebben we de fiets gepakt en zijn we naar Clisson gereden(tip vd eigenaar), een heel leuk plaatsje met een oud historisch centrum. Om daar te komen hadden we eerst nog even een afdaling van minimaal 16 % door bochtige, nauwe straatjes. Dus vol in de remmen naar beneden en denkend aan de terugweg..... Maar het centrum was het zeker waard. Onder andere een historische brug en een groot chateau. Na een heerlijke cappu(wat een slagroom!!) moesten we toch die 16 % weer omhoog, maar in de 1e versnelling en maximale ondersteuning redden we het allebei. Boven moesten we wel een tijdje op adem komen voor we de rest konden terug fietsen. Het was vandaag heerlijk weer en we konden tot 22.00 uur buiten zitten.

vr 24-07: Makkelijk dat we niet in de camper hoeven te douchen. Weer naar Clisson gereden, maar nu met de camper. Daar vielen we met de neus in deboter, watn er was een hele grote markt. Daarna naar Les Lucs-sur-Boulogne, Parking Historical de la Vendee(CC) waar we koffie gedronken hebben en besloten op weg te gaan naar de kust. Voor we daar aankwamen hadden we nog een tussenstop in Notre-Dames-de-Montes, waar we de camperplek voorbij gereden zijn naar het strand. Daar hebben we een broodje gegeten met uitzicht op het strand en uiteraard zijn we ook nog even het strand op gegaan. Heerlijk!. Ons einddoel was het schiereiland Ile de Noirmoutier, Hier staan we op Aire de Camping-Car l'Escale de l'Ile in la Guérinière(CC). Eigenlijk is het geen plek voor ons: een terrein voor 48 campers, waar in het hoogseizoen(nu dus) een stuk bij komt voor nog eens 48 campers. Maar wij staan op het 2e stuk op grote afgebakende plekken en iedereen heeft elektriciteit, dus toch prima. 's Avonds begon het onwijs te waaien. De camper ging af en toe flink heen en weer en zelfs het dakluik klapt regelmatig. Later hoorden we dat het in Nederland ook bar gespookt heeft tijdens een heuse zomer storm.

za 25-07: Na met Cindy geskyped te hebben, pakten we de fiets om het eiland rond te fietsen. Een aantal keren afgeslagen naar het strand. Overal erg rustig. We verbazen ons dat er zo weinig Nederlanders zijn, eigenlijk de hele vakantie al. Op de punt in Punta Lara hebben we koffie gedronken in een 4-steren hotel-restaurant voor een 4-sterren prijs. We blijven hier lekker nog een nachtje, want we staan wel prima. Het is eigenlijk net een camping, dus het kan beroerder. Morgen schijnt het heel slecht weer te worden, dus dan maken we er een rij-dag van en kunnen we nu de andere kant van het eiland nog rondfietsen. Zo gezegd, zo gedaan: naar Noirmoutier gefietst, een leuk centrum. Heerlijke dag met heerlijk weer. Je kunt je bijna niet voorstellen dat het gister zo stormde en morgen zo slecht zal zijn.

zo 26-07: Toch was het zo. Het Duitse gezin wat gisteravond naast ons kwam staan en alles buiten had gelaten, had natte billen na het ontbijt. Jan had gister in de zon nog geloosd en getankt, dus hij bleef droog en wij konden direct weg. Heen waren we via een lange brug het schiereiland op gekomen en wij hadden het idee dat dit ook de enige manier was. Maar Tom stuurde ons nu via een andere weg. Dat leek ons prima, maar we kwamen bedrogen uit. Het bleek een weg te zijn die je alleen met laag water kon berijden. Dat was nu pas 's avonds, dus we stonden ineens voor een heeeeele grote plas water waar de weg zomaar ophield. Er zat niets anders op dan keren en terug te gaan, net als al die andere mensen die ook naar Tom geluisterd hadden. Op naar La Ronde, tussen Marans en Niort in en dus niet het noordelijker gelegen La Ronde tussen Nantes en Cholet in. We stonden hier op een leuke camperplek(10 plekken) aan een riviertje, Aire Municipale, La Ronde(CC). Het plaatsje heeft, net als vele andere Franse dorpen, meer weg van een slaapstadje.

ma 27-07: Vanochtend verhuisd naar een klein naturistenterrein wat op 500 meter van de camperplek ligt. Camping du Port, klein, oud, maar kneuterig. We staan hier leuk. Eindelijk maar eens de was gedaan. Na enig gedoe hebben we wifi op beide telefoons en dus hebben we druk appverkeer gehad met oa Diny die met Rob in Tsjechië aan het camperen is.

di 28-07: Redelijk zonnig: mooi fietsweer dachten we zo. We hebben geprobeerd een route van de campingbaas op te pakken. Lukte niet, dus lekker langs het kanaal gefietst. Toen we een dorpje zaten wat toch weer op de route lag, zijn we daar naar toe gereden en hebben een terrasje gepakt met een lekker bordje frites. Dat hebben we nog nooit gedaan. Nog een historisch oud kerkje bezichtigd. Toen we daar uit kwamen, vielen de 1e spatten wat al gauw een fikse regenbui werd. Dus rechtsomkeer en de 10 km., die we inmiddels op weg waren, op volle toeren en dus in recordtijd terug gereden. Uiteraard hadden we geen regenjassen bij ons en dus waren we doornat. Morgen herkansing. Groot deel van de middag regen.

wo 29-07: Nu echt zonnig, dus na de koffie zijn we de andere kant op gegaan, waarbij we af en toe de route hadden en deze af en toe ook helemaal kwijt waren. In hetzelfde dorpje, Damvix, maar op een ander terras voor de helft van de prijs veel lekkerder cappu gedronken. Onderweg werd er door de plaatselijke bevolking druk gevist voor de avondmaaltijd. Eén daarvan had net giga beet. Hij probeerde hem heel voorzichtig uit het water te krijgen, maar had daar toch de hulp van Jan bij nodig. Een meerval(denken we) van zeker 80 cm. We zagen nog een half afgebouwd huis. Waarschijnlijk was een aantal jaren terug het geld op en de bouw gestaakt. De kraan die er bij stond was helemaal vergroeid met de omgeving. Na 40 km. waren de accu's leeg en wij gelukkig weer bij de camper. Het is een camping met zwembad, dus heerlijk gezwommen en bij het zwembad gelegen.

do 30-07: Vertrokken en op naar Ile de Ré, weer een schiereiland. Een plekje gevonden in St Martin de Ré, voor de camping Municipale(CC). Na de lunch de fietsen eraf en op verkenning. Al snel belandden we in de haven/centrum van St Martin. Wat een drukte en gezelligheid. We hebben ons hier dus een tijdje ingestort en veel kleine en smalle winkelstraatjes doorgelopen. Het was erg leuk, maar beiden wilden we op een gegeven moment weg uit die drukte. Dus de fietsen weer opgezocht en langs de kust heen en via kleine dorpjes terug gefietst. Het was stralend weer, dus hadden we 's avonds flink de zon in de toet. De camperplek was 's avonds vol(17 campers), maar wij staan redelijk voor 1 nachtje. Bernadette gebeld dat we er aan komen.

vr 31-07: De camper aan de overkant was al vertrokken toen wij wakker werden, dus konden we mooi op dat plekje in het zonnetje ontbijten. Daarna gauw op de fiets en de andere kant van het eiland op. Het was eb en de bevolking was dan ook druk aan het mosselen zoeken. Zelfs met grote trekkers gingen ze het strand op. We moesten voor 13.30 uur van de plek af, dus weer via de gigantische brug terug naar het vasteland en op weg naar Cognac. De camperplek Aire Municipale in Cognac(CC) was niets, dus naar Gilles Brisson in Chateaubernard gereden, even onder Cognac. Prachtige plek voor de druivenstruiken. Bij Msr Brisson pineau geproefd en gekocht en daarna heerlijk buiten kunnen zitten, waar ik nog door Jan verblijd werd met een zonnebloem en 2 tomaten:).

za 01-08: Pas om 9.30 uur wakker. Buiten ontbeten in stilte, alleen horen we wat vogels en in de verte een haan: wat een luxe!! Na wat huishoudelijke klussen scheid genomen en vertrokken naar Cognac om daar wat te dolen in het centrum en koffie op het terras. Toen we het centrum uitreden, kwamen we heel toevallig langs een haventje met een prachtig plekkie voor een koffiestop. Onverwachts snel dus weer aan de koffie. Onderweg kwamen we langs Platsac waar we in de verte op een terp/heuvel een 12e eeuws kerkje zagen liggen. Hier hadden we een allemachtig prachtig uitzicht over het dal wat zorgde voor een schitterende tussenstop. Weer verder lag Maynac met een heel groot chateau. Wij er op af; het bleek le Chateau de la Mercerie te zijn waar nog een immense brocante op het terrein was. Die hebben we nog gedeeltelijk meegepikt. Leuk! Daarna was het volgens Tom nog een kwartier naar de uitgekozen camperplek, Aire Municipale in Bourdeilles(CC). Dat klopte, alleen wist Tom niet dat we niet over de brug mochten die toegang gaf tot de plek. We waren er dus wel, maar kwamen er niet. We moesten door tot de volgende brug en die was een behoorlijk eind verderop. De plek is een oud sportveld(eigenlijk 2) voor officieel 50 campers, die bijna allemaal in het midden gaan staan. Wij niet en dus staan wij op het mooiste plekje: direct aan de rivier en uitzicht op de bewuste brug en het chateau van Bourdeilles. Echt een schitterende stek! We hebben nog op een terras een vin rouge gedronken en verder hebben we heerlijk op eigen terras gezeten!

zo 02-08: Het weer kreeg vandaag een 10 van weer-on-line. Het vertrek dus even uitgesteld tot na de lunch om nog langere te genieten van dit mooie plekje. Weer via een allemachtige, prachtige route naar Ayen gereden. Warm welkom door Arie. Het is hier behoorlijk warm, dus lekker gaan zwemmen. We zijn weer helemaal thuis!

ma 03-08: Chantal jarig! Geprobeerd te skypen, lukte niet endus hebben we gebeld. Jim had groot nieuws: hij plast op de wc! Bloedheet vandaag: 38*. Heel rustig aan dus. 's Avonds meegedaan met de maaltijd. Hanneke gebeld. Ze hebben een hele mooie reis gehad ondanks het verlies van tas met inhoud.

di 04-08: 's Nachts geregend, wel een hele warme nacht. 's Morgens afgekoeld en dus op de fiets. Batterij bij de start half vol, dus zijn we in Perpezac weer terug gegaan. Na onze laatste fietstocht was het plan ze onderweg op te laden, maar vergeten. Toch weer 37*. 's Avonds gezellig aangezeten met o.a. Elisabeth, Walter en Arie.

wo 05-08: Het wordt heel warm vandaag, dus was het plan om op tijd de 11 km naar Objat te fietsen; moet kunnen. Vlak voor vertrek kwam Luc(look-a-like van buurman Bas) met z'n vrouw de camper bekijken. Ruim een uur later gingen ze weg en wij dus ook. De 1e klim naar Ayen is een hele pittige en lange klim ontdekten we gister en dus probeerden we het vandaag via Bas Ayen. Deze bleek korter, maar nog veel steiler! Boven duurde het een behoorlijke tijd voor we weer normaal konden ademhalen. We besloten eerst maar koffie te doen op een terras en daar bedachten we dat het gekkenwerk was wat we van plan waren. Dus boodschappen gedaan in Ayen en teruggefietst. Lekker zwemmen en vooral niets doen. Dat bleek een heel goede beslissing, want het werd 40*.

do 06-08: Ipv. de bedoelde herkansing voor de fietstocht, zijn we naar Collonges-la-Rouge gereden met de camper. Dit rode dorp is te vergelijken met Rousillon in de Provence. Uit een oud reisgidsje van de Dordogne hebben we een mooie route gehaald rond Collognes-la-Rouge. Erg leuk en een beter plan dan fietsen, want ook vandaag was het weer ruim 35*.

vr 07-08: Eind van de ochtend afscheid genomen en binnendoor via een flinke omleiding naar Pierrefitte, Parking Presquíle de Pierrefitte(CC) aan het Lac de Vassivière. Er stonden al een stuk of 10 campers, zelfs 2e rang, maar ook nu hebben we mazzel en staan helemaal vooraan aan de rand van het strandje met uitzicht over het Lac. We staan prachtig. Nog gezwommen en verder was er genoeg te bekijken met al die mensen die na 16.00 uur kwamen zwemmen en zonnen tot een uur of 20.00. Het is hier koeler dan in Ayen waar het vanochtend nog bol en benauwd was. Heerlijk lang buiten gezeten.

za 08-08: 's Nachts kwam de lang verwachte regen + onweer. Ook 's morgens regende het. Via binnenwegen reden we zo'n 3 uur noordelijk naar Aire Municipale in Dun sur Auron(CC) even onder Bourges. Best een mooie plek aan het water met zicht op een chateau, maar het bleef maar regenen. En dus besloten we nog zo'n 100 km door te rijden. Onderweg werd het droog: we reden zo de depressie uit! We hadden Aire Municipale in Sully sur Loire (CC) op het oog, maar dat was niets. Er stonden er al minstens 50. Op 4,5 km afstand was Aire de camping-Car in Les Bordes(CC). Prima plek, niet heel bijzonder, maar lekker rustig: 5 campers ipv misschien wel 100 op die  andere plek. Uiteraard een wijntje gedronken op Lida.

zo 09-08: Om 23.45 uur kwam er nog een 6e camper, die vanochtend om 6.30 uur alweer vertrok. Wij zijn als laatste vertrokken naar St Julien du Sault naar de Aire de Camping-Car(CC) daar. Onderweg begon het weer te regenen en dus zijn we hier niet gebleven. Het waren afgebakende plekken zonder uitzicht. lekker koers gezet naar Beaunay, naar Jacqueson(CC+FP). Pas in de buurt van Beaunay werd het droog en zo konden na aankomst meteen de stoeltjes naar buiten. Door de wijngaard naar de weg gelopen en via het dorp terug. Wat staan we hier weer mooi!

ma 10-08: Stralend weer en lekker buiten ontbijten en koffie drinken. Wat is het toch een machtige plek. Onderweg kwamen we door Doormans waar we het aan de stok kregen met de ober die ons een kop poeder cappuccino serveerde. Wat een bocht en toen we er wat van zeiden, viel dat heel verkeerd. Gauw weggegaan en later een lekkere koffie gedronken op ons eigen terras. Op een gegeven moment sprong er een reetje over de weg, vlak achter de auto die voor ons reed. Dat kwam heel goed af. Dit was de 2e ree die voor os overstak. We staan op een mooie camperplek, Aire de Camping-Car Coucy in Coucy le Chateau Auffrique(CC) met zicht op het chateau. De bakker is op 200 meter afstand, maar is vandaag op vakantie gegaan.... De fiets gepakt en naar het chateau gereden: een hele klim. De bouw van het chateau is in 1237 gestart en was in 1250 klaar, waarna het in 1917 door terugtrekkende Duitse troepen werd vernietigd. Na het eten nog naar het etang gewandeld en om 22.30 uur moesten we echt naar binnen, omdat we echt niet meer konden zien buiten.

di 11-08: Na het ontbijt meteen weg en op zoek naar een bakker. Deze Boulanger was dan wel op vakantie, maar we zouden er zat tegenkomen(dachten we). Dat viel tegen, dus uiteindelijk maar bij een Intermarché gestopt. We staan in België net over de grens in Vlaanderen in Ronse, Het Spiersparkje(CC). Een leuke camperplek achter het zwembad aan de rand van een klein parkje. Het personeel wil echt alles voor je doen. We mogen(als we dat zouden willen) elektriciteit van het zwembad gebruiken: dan laten ze wel een raampje open! En douchen: tijdens openingsuren helemaal geen probleem; genoeg douches in het zwembad. Super hoor. Op de fiets een terrasje gezocht en gevonden op de Grote Markt. Een lekker laatste dag. Wat doen we het goed zo: het voelt helemaal niet als naar huis gaan, nu we zo lekker rustig naar het noorden rijden.

wo 12-08: Voor het eerst deze vakantie door de wekker gewekt. Op tijd vertrokken en een voorspoedige reis gehad. We gingen via Den Haag waar we eerst bij het graf van pap, mam en oma geweest zijn en daarna Carla zijn gaan feliciteren met haar verjaardag. Om 16.30 waren we thuis. Lekker te gast geweest bij Chantal, Pieter en Jim en zo meteen onze en hun vakantieverhalen te vertellen en te horen. Het was een heerlijke vakantie. Het feit dat we geen doel hadden is ons heel goed bevallen. En de NKC-app is onbetaalbaar: wat hebben we op prachtige plekken gestaan!!