België - Frankrijk 25 april - 5 mei 2015

25 april 2015

zat. 25-04: Na afscheid genomen te hebben van Chantal, Pieter en Jim vertrokken we om 12.00 uur uit Spanbroek. Rechtstreeks doorgereden naar de Ardennen in België. Plekje gevonden op Aire Del Foy in Hogne(CC). Mooie plek naast de camping, zeker als het zo rustig is als nu: we stonden met 5 campers ipv 25. De camping zelf is vreselijk gedateerd met heel vies sanitair. Maar dat is weer het voordeel van onze mooie camper: dat we dus niet nodig. 's Avonds en 's nachts veel regen.

zo. 26-04: We hadden verwacht om 05.00 uur wakker gekukeld te worden, maar de haan heeft zich niet laten horen. En zo werden we pas om 09.00 uur wakker. Eigenlijk wilden we een dagje blijven staan om te fietsen, maar de lucht was te dreigend en daarom zijn we toch vertrokken. We hebben nog in België in St Hubert koffie gedronken op camperplek Fourneau St Michel(CC). Mooie plek aan de rand van het bos.Daar scheen het zonnetje en konden de stoeltjes naar buiten. Toen de zon verdween, zijn ook wij weer vertrokken op weg naar de Franse Ardennen. In Monthermé troffen we een mooie plek aan de Maas: Aire de Camping-Car Quai Artistide Briand(CC). Ook hier is het rustig, 11 campers ipv 20. Zomers sta je waarschijnlijk wel dicht op elkaar. Tussen de buitjes door heerlijk buiten in het zonnetje kunnen zitten. Contact met Rob en Diny gehad, maar waarschijnlijk treffen we elkaar niet.

ma. 27-04: Droog en bewolkt. De regen die voorspeld was, is vooral gisteravond en vannacht gevallen. Eerst nog koffie gedronken met een halve oranje tompouce ter ere van Willem voor we naar het zuidwesten vertrokken tussen prachtige gele koolzaadvelden door. Wat een mooie tocht door een prachtig landschap! Jammer dat we al snel weer de melding van het motormanagement in beeld kregen. Dat hadden we niet verwacht en zeker niet gehoopt. Maar pas echt schrikken was het toen Jan na een stop wilde starten en de motor helemaal niets meer deed. Na onderzoe3k bleek er een snoertje van de startonderbreking los te zijn geschoten en het "stekkertje" er af. Gelukkig kon Jan de draden doorverbinden en konden we weer verder. Inmiddels regende het weer en besloten we een stukje tolweg te pakken. We waren eigenlijk op weg naar een FP plek tussen Troyes en Auxerres, toen we een sms van Diny kregen met een tip voor een camperplek ten westen van Troyes in Aix en Othe, Rue de Moulin a Tan(CC). Prachtige plek met alles erop en eraan, zelfs een zitje op iedere ruime plek. Jan moest nog op zoek naar het rummikubsteentje wat hij de avond ervoor had laten vallen onder/achter zijn stoel. Alles moest met een schroevendraaier lost gedraaid worden, maar daarna konden we wel weer rummikub spelen.

di. 28-04: Wakker geworden met een strakblauwe lucht en volop zon! Buiten ontbeten en besloten eerst lekker te fietsen en daarna pas te vertrekken. Troyes was wel erg ver weg volgens een paar wegwerkers(32 km). Daar waren we het mee eens en dus lekker in de omgeving gefietst. Begin van de middag pas vertrokken naar het zuiden via een prachtige route, weer tussen de koolzaadvelden. We storen ons niet meer aan de melding en genieten van de omgeving. In Sancoins staan we langs het kanaal aan de Quai du Canal(CC). Mooie plek en we waren net op tijd; later stonden de mensen 2e rang.

wo. 29-04: Op de CC app klaagden mensen over de fabriek en verkeersgeluiden, beiden ook 's nachts. Nou, geen fabriek te bekennen en misschien 1 auto gehoord... Maar wel een hele kraaienkolonie in de bomen aan de overkant van het water. We konden ons redelijk snel afsluiten voor het gekras en gekrijs van de vogels, want wat maken die krengen een herrie! 's Morgens eerst naar de markt die verrassend groot was. In alle straatjes en pleintjes stonden kramen en zelfs 2 markthallen. Jan heeft nog een dobber gekocht om van de werphengel een vaste hengel te maken. Direct uitgeprobeerd, maar de vissen houden niet van donker brood:). Na de lunch gaan fietsen. Daarna konden we lekker buiten zitten. Jan is nog even mais gaan kopen om de vissen alsnog te verleiden om te happen, maar ze trapten er niet in.

do. 30-04: De kraaien begonnen al om 5.30 uur te krijsen en te krassen: misschien is een fabriek zo gek nog niet.... Toen we aan het ontbijt zaten, tikte een wandelaar op het raam. Het bleek een man uit Baarle Nassau te zijn die naar Compostella de Santiago liep en even een paar landgenoten gedag wilde zeggen en een smakelijk eten wensen!! Leuk hoor! Nog lekker buiten koffie gedronken en daarna op weg naar Felletin(CC) . De camperplek is geliefd vanwege het leuke stadje. Wij vonden het echter een afknapper. Veel was dicht en eigenlijk was alles uit het jaar Ruth: bij de lampenzaak moest het ledlicht nog uitgevonden worden. Terug bij de camper, besloten we verder te gaan, want ook de camperplek was alleen een parkeerterrein op 2 niveaus. Dus op naar Aire Municipale in Peyrelevade(CC) aan het meer. Het bleek bij een camping in het niemandsland te zijn, verlaten en een troosteloos gebeuren. Daarbij wordt er regen verwacht en zijn we bang dat we morgen niet meer weg komen, dus toch maar direct door naar Ayen, desnoods via de tolweg. Vlak voordat we de snelweg op zouden gaan, zagen we een camperplek op een heuvel met uitzicht over een meer: Aire de Campercar Lac de Sechemailles in Meymac(CC). Dus op de handrem en klaar; morgen verder. Na het eten nog naar het meer gelopen en net voor de regen weer bij de camper.

vr. 01-05: De hele nacht geregend. Jammer dat we gister niet geloosd en getankt hadden, want nu moest het in de regen. Om 12.15 uur kwamen we aan in Ayen tot grote verrassing van Arie en Bernadette. We zijn de eersten en openen daarmee hun seizoen! De regen blijft maar stromen. We hebben dan ook de  hele middag in de camper gezeten waar Jan zich begon af te vragen waar we mee bezig waren, want ook de voorspelling is niet best. Na het eten naar boven gegaan en een hele gezellige avond gehad bij de broodoven: lekker warm. De kinderen waren er ook en voor we het wisten was het 0.15 uur.

za. 02-05: Het is droog! Na het ontbijt naar Ayen gewandeld via AyenBas. Op het 3e terras konden we koffie drinken. Het 1e was een dagje dicht, bij het 2e stond de koffiemachine nog niet aan.... Toen we bij de camper kwamen, vielen de 1e spatten: het begin van weer een hele middag regen. Andere gasten beginnen te arriveren. 's Avonds gezellig aangezeten met andere gasten en dus werd het weer laat. Het werd wel droog in de loop van de avond.

zo 03-05: Het is droog en het wordt warm vandaag. Net nu wij weggaan.... Na de koffie bij Arie zijn we vertrokken. Op de camperplek in het dorp getankt, geloosd en de camper enigszins toonbaar gemaakt, want alles is smerig; binnen en buiten. Al gauw begon het toch weer te spatten. De 1e stopplaats was in La Perouille, Etang de la Roche(CC). Leuke plek, maar nu stonden we in de regen onder de bomen en dus somber en donker. We hebben geen zin om weer in de prut te staan, dus besloten om door te gaan. Prachtige plek gevonden: Aire Municipale in Vernou en Sologne(CC) aan het meer. Vlak voor deze camperplek kwamen we nog langs een andere: Parking la Ferte Beauharnais(CC). Waarschijnlijk ook een leuke plek, maar een deel van de camperplek stond onder water van het meer, net als de picknicktafels waar mannen boven op zaten te vissen! Inmiddels kwam in Sologne de zon door, dus stoeltjes naar buiten en heerlijk liggen zonnen.

ma 04-05: Droog en een aarzelend zonnetje, dus nog even buiten koffie gedronken voor we weer vertrokken. Ook nu werd het onderweg weer gauw grijs. We hebben de rit naar huis door midden gehakt en gaan nu tot Picquigny, La Cavee d'Arraines(CC). Mooie camperplek bij een boer met mooi uitzicht over het dal. We zijn de camper niet meer uit geweest, want de regen bleef de hele middag en avond met bakken uit de hemel komen. Allebei geprobeerd ons boek uit te krijgen, maar dat is toch niet gelukt.

di 05-05: 's Nachts werd het droog. We zijn het erover eens dat het een mooie camper plek is, maar alleen als je alles aan boord hebt en geen douche of wc nodig hebt, want die zijn ouder dan oud en vreselijk smerig. De reis verliep tot Antwerpen vrij voorspoedig, maar op de ring was een ongeluk gebeurd wat veel oponthoud gaf. Om 17.30 uur kwamen we bij Chantal, Pieter en Jim, waar we lekker geborreld en gegeten  hebben en zo ook meteen onze verhalen kwijt konden!

We hebben genoten van prachtige ritten door koolzaadvelden en hebben op hele mooie plekken gestaan. Jammer dat het weer wel wat te wensen overliet, maar toch was het heerlijk en een mooi voorproefje van onze zomervakantie!!